Stockholm en skandinavisk perle

Stockholm en skandinavisk perle. Nogle kalder byen for nordens Venedig, det synes jeg er at underkende den. Stockholm fortjener meget mere end en sammenligning med en anden by. Den ligger spredt ud på en masse øer i den svenske skærgård og er fyldt med kontraster. Den er smuk og samtidig utroligt grim. De gamle bydele er så hyggelige og smukke og så runder man hjørnet og mødes af en stor vej, som skærer sig igennem byen. Tager man en af færgebusserne er man i en storby det ene øjeblik og pludselig er man omgivet af klipper med skov og et lille enligt hus. Centrum er delt i den gamle bydel med små snævre gader, små specialbutikker og et væld af hyggelige caféer og restauranter  og et moderne gågadenet. Det er en fantastisk by til shopping og jeg kunne fint have brugt adskillige dage mere på dét. Men kæresten får ikke samme glæde af disciplinen som jeg, så det måtte jeg undvære.

Det har taget meget lang tid, at komme igang med, at skrive om vores besøg i Stockholm . Hver gang jeg har scrollet hen over mappen med billederne derfra, er jeg tilbage på Wasa museet. Jeg stod der under verdens bedst bevarede træskib, hentet op fra havnen i Stockholm, da opringningen kom. Mors cancer havde spredt sig til knoglemarven og hun ville blive flyttet på Hospice to dage senere. Hvordan jeg kom igennem resten af den dag, kan jeg ikke huske. Men jeg fik set hele museet og har mange billeder derfra.

Byen er fantastisk og imponerende på alle måder og jo længere væk det hele kommer, jo mere kan jeg nyde minderne derfra.

Muséer

Jeg er en af de tosser, som elsker muséer. Seriøst, det er virkelig en af de ting, jeg nyder mest på rejser. Gerne de lidt obskure af slagsen, som ikke er nævnt i rejsebeskrivelser. f.eks faldt jeg over et pastamuseum i Rom, som havde en ganske informativ udstilling om pastaproduktionens historie. Tror min mor hadede mig lidt for, at slæbe hende med derind.
Faldt kun over et enkelt halvgemt museum i Stockholm og det var desværre lukket for dagen.

Vasa museet

Vasa museet er et must see! Selve skibet er vanvittigt imponerende og du kan fint bruge 2-3 timer, bare på at se det fra alle vinkler. Der er smukke reproduktioner af skibets dele og interaktive områder. Du kan læse om skibets historie og perioden det er fra. Skibet nåede kun at sejle få hundrede meter før det tippede om på siden og sank. Det har ligget næsten helt intakt i Stockholm havn. Bevaret fordi vandet var så forurenet at træet ikke rådnede.

Der er detaljerede beskrivelser af bevaringsarbejdet med Wasaskibet, som jo virkelig fik min indre videnskabsnørd helt op at ringe. Min kæreste fik mere ud af samlingen af våben og genstande fra skibet.

Nobelmuseet

Nobelmuseet er et moderne museum, hvor du kan læse korte beskrivelser af alle nobelprismodtagere gennem tiden. Der er en samling af objekter, som har tilhørt nobelprismodtagere, ofte involveret i det arbejde, som de vandt prisen for. Har du børn med, er der børnevenlige områder, hvor videnskab kan leges.

Drottingholm slot

Drottingholm ligger lidt udenfor Stockholm, så vi tog en af færgebusserne mellem byen og slotte. Det kan helt sikkert anbefales! Selve slottet var vi ikke inde at se, men vi så det lille kinesiske palæ i parken. Vi brugte lang tid, på at gå rundt og nyde den smukke park og tog en guidet rundtur i det kinesiske palæ. Vi var også så heldige, at den svenske Kronprinsesse var på besøg i det kinesiske palæ, mens vi var der.

Stockholm en skandinavisk perle

Det Kinesiske palæ blev bygget, som familiens hyggested. Her trak de sig hen, når de trængte til ro og privatliv. Der blev installeret et spisebord, som kunne sænkes op og ned mellem en af pavilionerne og køkkenet nedenunder.
Palæet er inspireret af kinesisk kunst, og er rigt udsmukket med vævede tapeter og malerier.

Sightseeing i byen

Gamla Stan

Inde i den gamle bydel er der et storslået slot, små gyder, gader fyldt med turistede souvenirbutikker, små antikvariater, alle typer spisesteder og smukke bygninger. Man går rundt i de små skrå brostensbelagte gader og drejer om et hjørne til et torv og selvom det er en lille ø, kan man godt fare vild i alle de mså gyder. Vi havde kun afsat 1 hel dag og så et par timer en anden dag til gamla stan og det er slet ikke nok! Vores yndlingsbutik var sci-fi bokhandlen, hvor vi brugte et par timer og alt for mange penge.

Rådhuset

Vi faldt tilfældigvis over det og troede det var en kirke. Det har klokketårn og Birger Jarl er begravet dér, så vi var ikke helt ved siden af. Selve stadshuset er imponerende og næsten fæstningsagtig.

Færgebusserne

Stockholm er spredt ud over adskillige øer i den svenske skærgård. Færgebusserne er en fantastisk måde, at se byen og samtidig komme rundt mellem de steder du ønsker at se. Det er forholdsvist langsomt, men tage en madpakke med og spis frokost mens I sejler gennem skærgården.

Restauranter

Vi spiste mest på caféer, som ikke var specielt nævneværdige. Det var dog virkelig nemt at få glutenfrit og maden er generelt virkeligt lækker i Stockholm. Klassisk svensk var overalt, köttbullar i forskellige varianter var på menuen næsten alle steder. Vi spiste morgenmad og aftensmad på campingpladsen, så vi kunne holde budgettet lavt.

Aifur

Én aften ville vi dog forkæle os selv med en speciel restaurantoplevelse. Valget faldt på Aifur, en vikingerestaurant. Maden er tilpasset til moderne tilberedningsmetoder og ingredienser. Men interiør og stemning er præget af vikingetiden. Alle sidder ved langborde, så du er tæt på de andre gæster. Ved ankomst råber værten lokalet op og præsenterer dit selskab og underholdningen består af en musikker, som spiller på drejelire.
Maden var næsten altsammen glutenfrit og virkeligt velsmagende, veltiberedt og smukt anrettet. For os var det et kæmpe plus, at der var et mjødkort ud over et vinkort og ølkort til maden.

oplandet

Da vi ikke boede i Stockholm, men nede ved Södertälja, besøgte vi også et fantastisk slot i en lille by ved navn Mariefred. Det er kun en times tid syd for stockholm. Grippsholm slott er et imponerende fæstningsværk, bygget  over flere perioder. Der er 4 runde tårne med spir, et imponerende teater og Sveriges største samling af portrætter. Et ægte prinsesseslot, komplet med de smukkeste kakkelovne, rigt udsmykkede kanoner og to borggårde.

Vi havde valgt, at bo på campingplads ude ved skærgården. Min kæreste hader hoteller, og campingpladser er billigere end hoteller. Så vi besluttede, at finde en campingplads i et smukt naturområde og så køre ind til Stockholm. Farstanäs havsbad er ikke luksuriøst. Badefascilliteterne var lækre, men køkkenet levnede en del at ønske. Udsigten vi vågnede op til hver morgen var til gengæld eminent!

Det med at køre ind til Stockholm, kan dog på ingen måde anbefales. Det er mildest talt spændende at køre derinde. Motorveje med afkørsler i tuneller og så kører man direkte op på den smalleste vej. Der var en del vejarbejde, så vi var konstant faret vild pga. omkørsler. Parkering koster en bondegård, det billigste vi fandt var 75 kr i timen. Vi brugte uforbeholden meget tid på at finde parkering, så det gør vi ikke igen.