FAQ om livet uden gluten og glutenfri bagning

8 comments

Måske har du, dit barn, din partner eller en anden tæt på dig har fået en diagnose, der gør at du/de skal leve glutenfrit. Måske er det er et valg du har taget pga din generelle sundhedstilstand. Men realiteten er at nu står du overfor en omfattende livsstilsændring.

Det afføder en hel masse spørgsmål om livet uden gluten og ikke mindst glutenfri bagning, som jeg har prøvet at svare på her. Hvis du ikke finder svar på det du er i tvivl om, så stil endeligt dit spørgsmå i en kommentar eller send mig en mail på mail@glutenfriforbegyndere.dk

Spørgsmål

Hvis du har specifikke spørgsmål til mine indlæg eller opskrifter, så stil dem gerne som en kommentar. På den måde får alle glæde af svaret. Du kan også prøve at tjekke indlægget her hvor jeg svarer på spørgsmål om glutenfri bagning.

Du er også altid velkommen til at skrive en besked til mig her hvis du har generelle spørgsmål eller forslag.

Hvad er symptomerne?

Hvad symptomerne er kommer meget an på hvilken diagnose du har.

Er det cøliaki du mistænker du har, så kan du læse alt om det på cøliakiforeningens hjemmeside og skal kontakte din læge for en udredning.

Ved det min læge kalder uspecifik intolerance, altså at der er en tydelig reaktion i min krop, men den kan ikke påvises med tests, er det sværere. Symptomerne variere meget og kan omfatte mange ting, du slet ikke ville forbinde med en fødevareintolerance. De symptomer er listet op nedenfor.

  • koncentrationsbesvær
  • stive muskler
  • ledsmerter
  • urolig nattesøvn
  • sovende lemmer
  • muskelkramper
  • ustabilt blodsukker
  • mavesyre
  • kraftløshed
  • koldsved
  • halsonder
  • ledbetændelse
  • udkørthed
  • diarre
  • forstoppelse
  • muskelsmerter
  • øresusen
  • kløe
  • tør hud
  • slidt emalje
  • kvalme
  • blæresmerter
  • irriteret hovedbund
  • ubehag
  • mavekneb
  • hukommelsesproblemer
  • ekstrem træthed
  • mund blister
  • mavekramer
  • oppustethed
  • trivselsproblemer
  • hovedpine
  • talgknopper
  • stive led
  • mund sår
  • svækket immunforsvar
  • mælkesyre
  • tinnitus
  • oppustet mave
  • vand i kroppen
  • søvnløshed
  • øjenhulesmerter

Er det kun folk med cøliaki, der skal leve glutenfrit?

Nej, den glutenfrie diæt anbefales også til Crohns, Hashimotos, IBS, fibromyalgi, gigt og en række andre sygdomme.

Du bør altid konsultere din læge eller en anden specialist inden du påbegynder den glutenfrie diæt. Alle ovenstående symptomer kan skyldes mange andre ting og det er vigtigt, at du får udelukket alle dem inden du laver en omfattende kostændring.

Hvad er gluten og hvor findes det?

Gluten er en gruppe proteiner der findes i Rug, Byg og Hvede; herunder Spelt, Durum, Emmer og andre hvedesorter. Proteinerne går sammen og danner et netværk, det er dette netværk der giver dej af glutenholdige kornsorter elasticitet og struktur. Hvis du gerne vil vide mere om det har jeg lavet dette indlæg.

Gluten findes i alle produkter, der indeholder ovenstående kornsorter.

Hvordan med havre, når det findes i en glutenfri variant

Havre indeholder i modsætning til Byg, Rug og Hvede kun én af proteinerne i gruppen. Derfor er havre betragtet, som naturligt glutenfri. Det proteinnetværk, som folk med cøliaki og glutenintolerance reagerer på kræver to proteiner fra gruppen.

Havre høstes ofte med samme mejetærsker, tørres på samme anlæg og køres på samme valser og møller, som hvede, rug og byg. Derved forurenes almindeligt produceret havre med gluten, så det svarer til, at spise de andre kornsorter.

For at havre kan få betegnelsen glutenfri, skal den dyrkes i en vis afstand fra hvede, rug og byg og på marker, der har været fri for disse i en årrække. Desuden skal det høstes, transporteres og forarbejdes på anlæg/maskiner, der ikke håndterer hvede, rug eller byg. Det skal også underlægges analyser, for at bestemme om det overskrider grænseværdien, for at kunne bruge prædikatet glutenfri.

Hvilke produkter findes gluten i?

Svaret er, at stort set alt kan indeholde gluten. Hvedemel og hvedestivelse er vidt udbredt som emulgator og fyldstof. Det bruges i mange kødprodukter baseret på rørt fars, som medisterpølse, leverpostej, frikadeller og kødboller. Det forefindes i utroligt mange lightprodukter. Fjernelse af fedt ændrer viskositeten og hvedemel/hvedestivelse tilsættes, for at regulere den.

Maltekstrakt lyder umiddelbart ikke som noget, der har med korn at gøre, men det har det. Der står heldigvis som regel hvilken kornsort, der er maltet og ekstraheret fra. Modificeret stivelse er ofte baseret på hvedestivelse, men der står også hvilken oprindelse stivelsen har idag.

Ud over de åbenlyse ting som brød, pasta, kage og melboller, kan det være i slik, chokolade, chips, ketchup, madlavningsfløde, dip og færdiglavede supper.

Så mit råd er læs altid ingredienslisten grundigt igennem, uanset hvad du køber! Heldigvis er de glutenholdige ingredienser fremhævet eller står direkte under allergiinformationer. De skal også skrive hvis det kan indeholde spor af gluten, hvis det produceres tæt på glutenholdige ting.

Hvad kan man bruge i stedet for hvedemel?

Det spørgsmål kommer ofte i specifikke sammenhænge, såsom hvordan laver jeg en jævnet sovs uden hvedemel. Derfor er svaret også afhængig af hvad hvedemelets funktion er i sammenhængen. Er det for at jævne en sovs, jamen så er maizena majsstivelse absolut et nemt og billigt alternativ, som kan fås i alle butikker. Er det til at panere i, kan en fin rismel eller majsmel bruges i stedet.

Til glutenfri bagning bruger jeg altid en blanding, for det er mest smagen, der er relevant når det kommer til glutenfri bagning. Du skaber strukturen som beskrevet i indlægget her og melet skal så samle dejen og tilføre smag og konsistens.

Hvad hvis der ikke står glutenfri på, men der ikke er noget hvede, byg eller rug i, er det så sikkert at spise?

Ja, der behøver ikke stå glutenfri på, for at det er det. Så længe, der ikke er glutenholdige ingredienser i, og gluten ikke står under allergiinformationer, så er der ingen fare ved at spise det. Husk det med havren, den er naturligt glutenfri, men almindelige havreprodukter inderholder alligevel gluten.

Hvad er krydsforurening og hvordan undgår du det?

Krydsforurening opstår når små mængder gluten overføres til din glutenfrie kost. Det kan ske ved at der bruges den samme kniv, ske, skærebræt eller andet værktøj. Det kan også ske hvis du først tager det almindelige brød og bagefter det glutenfrie brød. Dine fingre kan overføre gluten. Det kan være fordi der er melstøv i luften.

Det kræver at du indfører en masse nye vaner i hverdagen. Min allerbedste råd er:

  • Håndter altid de glutenfrie alternativer først. Hvis du skal bage noget uden gluten og noget med gluten, så bag det glutenfrie først og gem det helt væk inden du bager det alm brød.
  • Anret det glutenfrie først.
  • Brug seperate skærebrædder, knive og alt andet, der kommer i kontakt med din glutenfrie mad.
  • Vær ekstra opmærksom på køkkenhygiejnen. Selv usynlige brødkrummer på bordet er nok, så tør altid alle flader grundigt af før du arbejder på dem. Det er ikke nok at børste dem af med håndfladen.
  • Brug bagemåtter, de kan holdes helt glutenfrie.
  • Skal du have en glutenallergiker på besøg, så forsøg at gøre så meget af menuen glutenfri som muligt. Det mindsker risikoen for krydsforurening.
  • Hav en seperat pakke smør til det glutenfrie, hvis du har smurt et alm rundstykke med kniven og bruger den til at tage smør til rundstykke nr. 2, så er den smør ødelagt for glutenallergikeren. Det gælder for alle former for smørepålæg, du kan ikke længere dele.

Argh hvordan bager jeg glutenfrit?

Jeg har samlet en hel række svar på spørgsmål om glutenfri bagning i et indlæg, så du kan finde den viden samlet.

11169885_10205816848273188_6243836882272345809_n

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

8 thoughts on “FAQ om livet uden gluten og glutenfri bagning”